2012-08-12

Med kärlek för tomater


Jag hade aldrig varit i Landskrona innan, men det fanns ju något att se även där. Bland annat var det mycket fokus på stickning och hemslöjd på flera ställen. Bland annat gick det att sticka på en gemensam stickning, men där var det inte öppet när jag gick förbi, annars hade jag nog stickat några varv. Jag älskar att lämna spår i gästböcker, samma gäller för gemensamma stickningar, men de dyker inte upp lika ofta. Vi var på en hemslöjdsutställning vid Castellet.




Borstahusen hade jag heller aldrig varit i tidigare. Visste inte ens att det var en ort. Det var fantastiskt fint, precis vid havet och fullt av gamla fiskarstugor längs med gatan mot havet. Vilket läge. Huset ovan flyttar jag in i direkt om jag får möjlighet.


Okej, det här börjar bli tjatigt, men Vallåkra hade jag heller aldrig varit i innan. Det fanns ett sommarreportage i Metro som ledde oss till Wallåkra stenkärlsfabrik där vi fick gå in i en keramikugn samt titta på deras bruna stengods.


Inne i ugnen


Vi åkte vidare till nästa mål som vi läst om i Metro - Tomatens hus. Detta var nog en av höjdpunkterna på hela skåneresan, men det är dumt att värdera resmål för det påverkas så mycket av väder, sinnesstämning och gastrorgasmer. På Tomatens hus åt vi såklart fantastisk mat. Stället omringades av fält med mycket vallmo. Jag älskar sådana fält.


Min tomatsallad och under tallriken låg en likadan vaxduk som jag har hemma. Kvinnorna som driver Tomatens hus hade visst lagt mycket fokus på att välja vaxdukar när de startade sitt café.


Vi satt i ett växthus med utsikt över såna där vallmofält. Alltså mindre vallmo, mer av någon slags säd. Min respektive tog en tomatpaj.



Inga kommentarer: