2013-08-11

Mandelmanns trädgårdar

På Österlen någonstans utanför någonting du aldrig hört talas om, där ligger Mandelmanns trädgårdar. På ett sätt synd att jag inte visste något om det innan det blev hajpat bland alla österlenälskande stockholmare, men tur att jag fick nys om det tack vare den där boken "Självhushållning på Djupadal". Dit åkte vi i alla fall på vår sommartur i södra Sverige. Det finns inga bilder på det mest kodakmomentartade men jag åt en supersmarrig lammsmörgås samtidigt som en höna spatserade under min stol. Nog med snack. Här kommer bilderna.

Tänk om mitt tomatplantage såg ut som det här. Då kunde jag göra mycket tomatpesto.

Grisen hade kultingar men grisen skymmer nog dem.

Stekelviste med hjul. Så himla cosy.

Försökte fånga en fjäril bland lavendeln men den fällde ju ihop sina vingar varje gång...

Rosa vallmo, så himla snyggt. Jag har frön i påse. Nästa sommar!

Det spreds en doft av lammull överallt. Ullen låg bland alla planteringar för att
ge näring, bevara värme och fukt samt hålla sniglar borta. Borde skaffa får!

Kronärtskockor in process. Också något jag har frön av som ska sås.

Aprikoser i växthuset. 

Vindruvor i växthuset.

Kiwi i växthuset.

Sluta nu. Fikon i växthuset!

Och bland all denna frukt i växthuset fanns det ändå plats
för vimplar och kulörta kulor och världens yta att gå omkring i.

Tänk den dagen jag har ett tak av vinrankor.

2 kommentarer:

Emmas dagar sa...

*gilla*

Esmeralda Steén sa...

Så roligt att du kom dit på ett besök!! Så fina bilder :)´det är verkligen inpirerande!